2013. március 6., szerda

Szerdai könyvajánló – 1984

Ismét egy negatív utópia, a nagy klasszikusok egyike. 1984.



A kortalan arcú Nagy Testvér figyel téged. Mindegy, valós személy-e vagy sem, a lényeg, hogy figyel, és mindent lát. A legmélyebb félelmeidet is ismeri. Jobb, ha nem teszel semmit a rendszer ellen, mert akkor a gondolatrendőrség megtudja, és mert akkor vár a 101-es szoba...

Ha még nem olvastad, csak ajánlani tudom. Választékos nyelvezettel megírt könyv, amelynek hátteréhez a szerző külön nyelvet dolgozott ki, amelyen a könyv történetében számos ember dolgozik. Nincs rettenetes, de van duplaplusznemjó. Kevesebb szóval nem szárnyalnak a gondolatok, szabályozzuk be azt is.

A múlt megváltoztatása. „Mi, hogy X országgal háborúban álltunk? Dehogy! Mindig is kebelbarátok voltunk.” Külön részleg foglalkozik a régi újságok megsemmisítésével és újraalkotásával, sok évre visszamenően, hogy az éppen aktuális politikai helyzetet támassza alá minden.

Akit ellenségednek hiszel, lehet, hogy barát. Akit a megmentődnek képzelsz, mást tartogat. A szerelem nem hasznos a rendszer számára, csak szépen állj be a sorba.

Egy könyv, amelyet akárhányszor olvasok el, újat nyújt. Kidolgozott jövőbeli világ, amelyben sokszor a saját jelenünkre ismerhetünk. Amelynek fényében már nem annyira buli a legújabb tévéről hallani, amely az arcodat felismerve a Te preferenciáidnak megfelelő kezdőképernyőt dob eléd...

Pontszám nálam: 10/10

8 megjegyzés:

  1. Mekkora kedvencem volt ez a könyv tinikoromban!
    Mindig eszembe jut róla, hogy ebből érettségiztem angol (nyelvű)irodalomból, és a tanár alig tudott lelőni, annyit beszéltem róla a vizsgán :-)
    Azt hiszem felveszem az újraolvasandók listájára

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, örülök, hogy meghoztam hozzá a kedved! Azt hiszem, háromszor olvastam magyarul, és kétszer angolul, de megint lenne kedvem hozzá...

      Törlés
  2. Először azt hiszem 14 évesen olvastam el. Azóta mindig újra meg újra előkerül...

    VálaszTörlés
  3. Még gimnazista koromban olvastam, nagyon szerettem. Lehet újra elolvasom :)

    VálaszTörlés
  4. Orwelltől az Állatfarmot olvastam még általánosban, és az nagyon tetszett. Az 1984 is megvan, de még nem olvastam, kicsit féltem tőle...de érzem, hogy közeledik az ideje :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. No, nekem ez jobban tetszett, mint az Állatfarm, kíváncsi lennék, Te mit szólsz hozzá :-)

      Törlés

Köszönöm, hogy elolvastad a bejegyzésemet. Ha további kérdéseid adódnának, állok rendelkezésedre, csupán arra kérlek, hogy kulturált módon formálj véleményt.